Duimpjeworstelen 073 // Jacoline Maes vs. Promising Young Woman
- Duimpjeworstelen Podcast

- 31 aug 2021
- 1 minuten om te lezen
Eén ding is zeker: Promising Young Woman (2020) kijkt verdomde lekker weg. Met haar filmdebuut haalde regisseur Emerald Fennell de Oscar binnen voor Beste Originele Script. Ze maakte hiermee een wraakfilm voor het #metoo-tijdperk, lekker gestileerd en met een bak mierzoete popmuziek. Maar het is een film die ook best wat kritiek te verduren krijgt.
Zo is er Jacoline Maes, filmwetenschapper en aanstormend criticus. Ze is ook communicatiemedewerker bij het Queer Film Festival Utrecht (QFFU). Jacoline houdt wel van een lekkere wraakfilm. Maar Promising Young Woman geeft haar noch een lekkere catharsis, noch een heerlijke dosis cynische. En een van de twee had toch zeker wel gemogen.
In de film zien we hoe Cassandra, gespeeld door Carey Mulligan, zich in kroegen en clubs dronken voordoet. Als mannen haar oppikken, wacht hen thuis een onaangename verrassing. En langzamerhand leren we wie ze is en waarom ze dit doet. Als de film iets doet, is het wel de tongen losmaken. En zo ook nu een hele aflevering lang!
Het gaat trouwens ook over de vraag wat de streepjes in Cassandra's boekje betekenen, host Ruuds ervaring die het dichtst bij #metoo komt en vergelijkingen met een hoop andere films. Waaronder: The Assistant, Revenge en Sympathy for Mr. Vengeance.
Steun Duimpjeworstelen op Patreon! En ontvang leuke extraatjes ^_^
Links:
Jacoline's reviews op Instagram: https://www.instagram.com/jacoline.de.5.a.7/
Jacoline op Letterboxd: https://letterboxd.com/jacolinemaes/
Bijdragen van Jacoline op Filmvandaag.nl: https://www.filmvandaag.nl/auteur/63-jacoline-maes
Jacoline op de teampagina van het QFFU: https://qffu.nl/ons-team/
Extra links:
'Editing Lessons from the Best Editing Nominees' van Thomas Flight: https://www.youtube.com/watch?v=8Ak7skwYdqs
Interview van The A.V. Club met Emerald Fennell en Carey Mulligan: https://www.youtube.com/watch?v=QtuPbNhZS_U





De film "Promising Young Woman" heeft een blijvende impact gehad op de cinematografie en de manier waarop we naar wraak en rechtvaardigheid kijken in moderne films. Wat veel kijkers echter niet weten, is dat regisseur Emerald Fennell bewust heeft gekozen voor een pastelkleurenpalet dat contrasteert met de donkere thematiek van de film. Deze visuele strategie, waarbij zachte roze, geel en blauw domineren, creëert een ongemakkelijke spanning die de kijker voortdurend herinnert aan de complexiteit van het verhaal.
De psychologie achter kleurgebruik in wraakfilms
In tegenstelling tot traditionele wraakfilms die vaak donkere, grijze tinten gebruiken, kiest "Promising Young Woman" voor een esthetiek die meer wegheeft van een romantische komedie. Deze bewuste keuze weerspiegelt de manier waarop trauma zich kan verstoppen achter…